The Coffee Market Integration in Lampung Province

Penulis

  • Irmayani Noer
  • Fitriani Fitriani
  • Agus Agus

DOI:

https://doi.org/10.25181/esai.v6i1.1014

Abstrak

The research conduct at two production centre in Lampung Province, Tanggamus and West of Lampung Regency.  While marketing centre was Bandar Lampung City.  The research focus on the coffee marketing system from two production centre to Bandar Lampung City. The aims of rersearch was analysis coffee marketing system with marketing integration approach.  Respondent sample came from several sources such as farmer producer, trader in rural area, district, and also at regency level with purposive and proportional sampling method.  The model of coffee marketing system did by structure or marketing integration. The research performed that the price of coffee at the third level marketing in Lampung Province has strong and positive correlation.   The rate of price change at producer level   was smaller than the price at exporter and global market. It indicates that the monopsony or oligopsony power still worked.   In the long term, the coffee market will integrate between producer level and the exporter or global market.  Keywords:  Coffee, marketing, integration, producer, level

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Biografi Penulis

Irmayani Noer

Dosen Pada Program Studi Agribisnis Jurusan Ekonomi dan Bisnis Politeknik Negeri Lampung 

Fitriani Fitriani

Dosen Pada Program Studi Agribisnis Jurusan Ekonomi dan Bisnis Politeknik Negeri Lampung 

Agus Agus

Dosen Kopertis Wilayah Jawa Barat dpk. Jurusan Ekonomi STIE Fajar Depok

Referensi

Agus. 2005. Integrasi Pasar Dalam Sistem Pemasaran Cabai Merah di Provinsi Lampung. Jurnal Penelitian Pertanian Terapan. UPPM Politeknik Negeri Lampung. Volume V No. 1 Januari 2005.

BPS Provinsi Lampung. 2006. Lampung Dalam Angka. Bandar Lampung.

Fitriani, Agus, Irmayani Noer. 2008. Respon Penawaran Ekspor Kopi di Provinsi Lampung. Jurnal Manajemen Akuntansi dan Bisnis FE Univ Widyagama. Malang Volume 6 Januari 2008. Halaman 165—169.

Hasyim, Ali Ibrahim. 2000. Struktur dan Keterkaitan Pasar Lada Dunia: Suatu Kajian Empiris. Sosio Ekonomika. Jurnal PenelitianSosialEkonomiPertanian. Volume 6 No. 2.

Mardianto, Sudi., dkk. 2005. DinamikaPolaPemasaranGabah dan Beras di Indonesia. ForumPenelitian Agro Ekonomi. Volume 23 No. 2.

Mubyarto. 1989. Pengantar Ekonomi Pertanian. LP3ES. Jakarta.

Mulyana, Tatang. 2005. Efisiensi Harga Dalam Sistem Pemasaran Cabai Merah di Provinsi Lampung. Jurnal Penelitian Pertanian Terapan. UPPM Politeknik Negeri Lampung. Volume V No. 1 Januari 2005.

Noer, Irmayani dan Agus. 2007. Analisis Respon produksi kopi di Provinsi Lampung. Jurnal Ilmiah ESAI Ekonomi, Sosial dan Informatika Volume I No.1 Juli 2007. Halaman 16—24.

Tukan, C. Joel.M., Yulianti, James M. Rochetco, Dudung Darusman. 2004. Pemasaran Kayu dari Lahan Petani di Provinsi Lampung. Jurnal Agrivita. Fakultas Pertanian Universitas Brawijaya. Malang. Volume 26 No.1. Halaman 131—141.

Yani, Alvi. 2005. Kajian Pola Produksi dan Tataniaga Biji Kopi di Provinsi Bengkulu. Jurnal Penelitian Pertanian Terapan UPPM Polinela Volume 5 No.3 September 2005.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2018-07-12

Terbitan

Bagian

Artikel